Bookreview – De belevenissen van een muurbloem & Liverpool street

Weer een bookreview jullie, want wat moet je anders met al die boeken doen haha.
Deze keer las ik De belevenissen van een muurbloem van Stephen Chbosky & Liverpool Street van Anne Voorhoeve. Het eerste boek viel een beetje tegen, het tweede blijft indrukwekkend. Sorry, geen beeld ze liggen alweer in die bieb als ik dit schrijf ;)!  Let’s get started!

Over de belevenissen van een muurbloem had ik al wat mensen horen praten, dus ik was wel benieuwd naar het boek. Het verhaal gaat over Charlie. Charlie gaat naar de bovenbouw. Hij is geen sukkel, maar populair is hij niet. Zijn verlegen, hyperintelligent en sociaal onaangepaste karakter zorgt ervoor dat hij een muurbloem blijft. Charlie probeert op zijn eigen manier vat te krijgen op de wereld van dates, familiedrama’s, seks en drugs. Gelukkig heeft hij vrienden die hem hier af en toe bij helpen. Op zijn eigen unieke, aandoenlijke en aangrijpende manier vertelt Charlie zijn verhaal aan de enige persoon die hij vertrouwt; aan jou (Achterkant van het boek).

Het boek is in briefvorm, en de hoofdpersoon schrijft de brieven aan jou. Hij wil zijn problemen kwijt bij iemand die hem niet kent, en vertelt dus ook geen privégegevens etc. Ik vond het boek een beetje tegenvallen. In het begin had ik het gevoel dat Charlie een jongetje van 10 was, in plaats van een 15/16 jaar. Ik weet niet waarom, maar de schrijfstijl beviel mij gewoon niet. (ben ik de eerste die een negatief stukje hierover gaat schrijven op het world wide web?) Naarmate het boek vordert, wordt Charlie steeds ‘Volwassener’. Ik heb het idee dat het daarom gaat, Charlie leert nieuwe dingen kennen, zoals drugs, en groeit op die manier op ofzo… sowieso spreken boeken in briefvorm mij niet heel snel aan, dus het kan aan mijn smaak liggen, maar ik vind het geen aanrader!

Daarna las ik Liverpool street.
‘uit mijn keel ontsnapte een verstikte snik. Niemand zou het normaalgesproken hebben gehoord. Met de verscherpte waakzaamheid van een bloedhond hief de man die papa getrapt had zijn hoofd, en over de lengte van de gang heen kruisten onze blikken elkaar. “Ach” zei hij plotseling heel zacht, “jullie hebben een jong!” ik zou die stem voor altijd in mijn dromen horen. Ik zou zijn ogen weer zien en ik mijn herinnering zouden ze geel zijn, zoals die van een wolf. Dat wist ik op hetzelfde ogenblik dat ik achteruit struikelde, terug mijn kamer in’
Ziska springt uit het raam van haar kamer en rent voor haar leven. Weg van haar ouders, weg uit Berlijn. Ziska, die joodse voorouders heeft, wordt vervolgd. In Engeland wacht haar een vreemde familie, een andere taal, heimwee en onzekerheid. Maar ook het avontuur van haar leven, haar eerste grote liefde, en zeven jaar later een loodzware beslissing. (achterkant van het boek)
Dit boek is erg indrukwekkend! Je duikt in het verhaal van een klein, Joods-Duits meisje uit Berlijn. Ziska en haar vriendin hebben verschillende schuilplekken om zich te verbergen voor de pesterijen van klasgenoten. Joden mogen namelijk steeds minder in Duitsland. Nog voor de oorlog een wereldoorlog is geworden, gaat Ziska met een kindertransport naar Engeland, waar ze met haar pleegouders de oorlog doormaakt.
In het boek groei je met Ziska op. Je snapt haar angst van het nieuwe leven, leeft met haar mee als ze bij een naar gezin terecht komt, je bent blij als ze een oude vriend terug vind enzovoort. Anne Voorhoeve heeft – in mijn ogen- een fijne manier van schrijven waardoor je het boek niet meer wil neerleggen voor het uit is. Als je het boek uiteindelijk na de laatste bladzijde met een zucht dichtslaat, heb je de kleine Ziska als een volwassen Frances achter gelaten.

Ken je de boeken?

With love,
Rianne