Bookreview – Unterland

SAM_3168

Iets meer dan een maandje geleden reviewde ik een ander boek van Anne Voorhoeve, Liverpoolstreet. Toen ik mijn vakantieboeken terug ging brengen naar de bieb, kwam ik Unterland tegen. Dit boek kende ik nog niet, en omdat ik Liverpool Street zo’n goed  boek vond, besloot ik deze mee te nemen. Het is een nog vrij recent boek, in 2012 geschreven.

Op de achterkant van het boek staat;
Duitsland 1945. Kort voor het einde van de Tweede Wereldoorlog wordt het eiland Helgoland plat gebombardeerd. De twaalfjarige Alice en haar familie moeten alles wat hen lief is achterlaten en vluchten naar Hamburg. Maar het leven op het vasteland, in een tijd die vrede genoemd wordt, stelt hen voor nieuwe uitdagingen; kou, honger en zwarte handel zijn aan de orde van de dag. het leven onder de Britse bezettingsmacht is gericht op overleven. Maar ondanks alles houdt Alice altijd haar doel voor ogen; terugkeren naar haar geliefde Helgoland.

SAM_3181SAM_3165

Ik had nog nooit van Helgoland gehoord, jij wel? Ik ben even op onderzoek uitgegaan (Wikipedia, tot zover mijn onderzoek.) en kwam erachterdat Helgoland een eilandje is, net zoiets als de wadden bij ons.

Het boek zelf vond ik iets minder dan Liverpool Street. Misschien kwam het er ook door dat ik halverwege het boek weer naar school moest, en dus niet lekker door kon lezen, maar toch had ik het gevoel dat het verhaal minder lekker liep. Er zitten in het boek veel mysterieuze dingen in, dingen die je pas veel verder in het boek gaat begrijpen. In Liverpool Street zat dit ook, maar op een of andere manier vond ik het toen minder storend.
Verder is het wel een bijzonder verhaal. We nemen een kijkje in het naoorlogse Duitsland en op sommige momenten in het boek kun je de honger en kou bijna meevoelen. Alice is niks anders gewend dan haar vrije eilandje, en moet nu zien te overleven in de stad, omringt door ruïnes van huizen en Tommy’s. Ook in huis gaat niet alles prettig, de eigenaar van het huis, Mevrouw Kindler, is niet de prettigste vrouw die er in Hamburg rondloopt. We gaan met Alice mee naar school en naar de zwarte markt, en geloven vervolgens bijna niet meer dat Alice twaalf is. Over de Tweede Wereldoorlog heb ik al redelijk wat gelezen, maar nog nooit op deze manier.
De 410 bladzijden heb ik zeker niet met tegenzin gelezen, Liverpool Street was gewoon net iets beter, maar Unterland mag er ook zeker zijn. Een aanrader voor mensen die iets nieuws over de Tweede Wereldoorlog willen lezen, zonder al te veel spannende stukken.

With love,
Rianne

Over Rianne Evers