Stilte – #EH3

typmachine

‘Kun je ook stil zijn?’ – mijn tutor stelde de vraag regelmatig. ‘Tuurlijk,’ dacht ik, ‘waarom niet?’ Maar ik… ben niet zo stil. Het is niet zo dat ik altijd praat. Oké, ik geef toe, wel vaak en veel, maar niet altijd. Ik ben gewoon niet zo goed in de stilte. Ik luister naar mensen, of naar muziek, ik speel gitaar, ik zing, ik lach en heel soms praat ik tegen mijzelf. Ik heb mijn telefoon bij me voor momenten waarop het stil wordt. Wat nou stilte?

Stil zijn is eigenlijk best lastig. Onze maatschappij is hectisch, schoolwerk, bijbaantje, sporten, muziek, en dan is er ook nog zoiets als een sociaal leven, slapen… De dagen zijn een aaneenschakeling van keuzes. Ga ik op tijd naar bed, of app ik nog even met die vriendin die ik al veel te lang niet heb gezien? Kan ik deze week extra werken, of kom ik dan met school in de knoei? Er moet zoveel, je wilt zoveel. Alles uit het leven halen wat erin zit. Ik heb er best wel eens moeite mee, om stil te staan.

In de stilte kom je jezelf zo hard tegen dat het pijn aan je oren doet. Ineens is er ruimte om te reflecteren op wat je doet, om na te denken over hoe het met je gaat. Best intens. Maar ook best heel goed. Om gewoon even letterlijk stil te staan.

Ik heb ontdekt dat als ik die tijd niet neem, ik in een cyclus terecht kom van doorrennen tot ik instort, opstaan, en weer doorrennen. Dat is best vermoeiend, niet zo goed voor een mens ook. In die stilte is er tijd om nieuwe prioriteiten te stellen, de belangrijke zaken van het leven te herontdekken. Tijd om rustig te worden, je hoeft niet altijd door te rennen.

Als ik een poosje stil geweest ben, merk ik dat ik rustiger ben. Als ik dit regelmatig doe, merk ik dat ik meer kan hebben op een dag. I

5 stiltetips:

  1. Telefoon uit. Echt. Dat hoeft niet de hele dag, maar een half uurtje niet dat ding in de buurt hebben helpt erg goed om stil te worden.
  2. Als je hoofd rustig is, kun je beter stil zijn. Pak een notitieboekje en schrijf 5 minuten alles wat er in je opkomt, to do lijstjes, moeilijke dingen, chaos… doe het boekje daarna dicht. Tijd voor stilte
  3. Zoek een plekje waar je niet teveel afleiding hebt, waar niet teveel mensen om je heen zijn
  4. Ga een eind wandelen, zonder muziek in je oren, gewoon, om even na te denken
  5. Zoek een vast moment in je dag waarop je even stil bent, eventueel rond je stille tijd moment met God. Je lichaam houdt van regelmaat, als je dit regelmatig doet, wordt het makkelijker om stil te zijn

Liefs,
Rianne
 

Advertenties

Over Rianne Evers

| Blogt op www.rianneschrijft.nl | Schrijfster van 'OverHoop' | Dichtend, lachend, biddend en genietend van God, vrienden & familie |
Dit bericht werd geplaatst in School en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Wat vind je ervan?

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s