Blijf in Mij

#LL7, Johannes 15: 1-17

Voor wie enigszins thuis is in het christelijk geloof is dit een bekend verhaal, het voorbeeld dat Jezus aanhaalt over de wijnstok en de ranken. Alleen als een rank verbonden is aan de wijnstok, kan er vrucht gedragen worden. Alleen als er goed geworteld is, kan er gegroeid worden. Alleen als wij mensen verbonden zijn met God, dan kunnen we doen waar we voor gemaakt zijn.

Bijzonder vind ik de plaats van deze tekst. Jezus spreekt deze woorden in Jeruzalem, ergens tussen de locatie waar ze het laatste avondmaal hebben gegeten en de tuin van Getsemane. Dit is zogezegd Jezus laatste flinke speech voor zijn lijden en sterven. Dan moet het haast wel erg belangrijk zijn! De boodschap is duidelijk: blijf in Mij.

Dat in Jezus blijven heeft een tweedelige uitwerking. Enerzijds lezen we over een uitwerking voor onszelf, ons eigen leven. Dat lezen we in vers 1-8. Als je in Jezus blijft, zorgt de Vader voor je. Dan mag je rein zijn en vrucht dragen. Dan zal Gods grootheid in jou werken.

Maar dit is niet iets wat je alleen voor jezelf kunt houden. In vers 9-17 ligt de focus namelijk meer op het uitdelen van God(s liefde). Jezus zegt het letterlijk: β€˜Mijn gebod is dat jullie elkaar liefhebben!’ (vers 12). Dat God jouw liefheeft is een zegen, zo groot dat je die niet voor jezelf kunt houden. Die liefde mag je gaan uitdelen.

In Jezus blijven is niet zonder gevolgen. Er verandert iets als je bij Hem hoort.

To do:
Zoals de ranken alleen groeien als zij verbonden zijn aan de wijnstok, als er wortels, grond, voeding en licht is, zo hebben wij mensen ook voorwaardes om te groeien in geloof en om in Jezus te blijven. Ik wil je uitdagen om ze eens inzichtelijk te maken. Teken een simpele plant en schrijf erbij wat jij nodig hebt. Wat is jouw voeding? Wat heb je nodig van jezelf? En wat van je omgeving? En wat verandert/veranderde er bij jou vanaf het moment dat je bij God hoort? Hoe kom jij tot bloei?

Wat vind je ervan?

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s